Winkelcentrum Hanzewijk te Kampen

Installatietechniek

Winkelcentrum Hanzewijk te Kampen

Hanzewijk Kampen nadert voltooiing met nieuwbouw winkelcentrum
Een grote betonnen luifel trekt de aandacht langs de Beneluxstraat in Kampen. Op de hoek met de Dr. Damstraat, komt een winkelcentrum met 6.000 vierkante meter vloeroppervlak en 108 woningen. Daarmee nadert de herstructurering van de Hanzewijk zijn voltooiing. Al langer dan tien jaar geleden startte de sloop van de wijk; 960 portieketageflats maakten plaats voor 771 woningen. De laatste woningen, alsmede het huidige winkelcentrum, worden gesloopt zodra het nieuwe winkelcentrum gereed is.

Woningcorporatie DeltaWonen besloot tot sloop en nieuwbouw van de wijk omdat de kwaliteit van het naoorlogse vastgoed te wensen overliet. Bovendien kon de leefbaarheid in de wijk, die voor honderd procent uit sociale huurwoningen bestond en een dichte bewoning kende, verbeterd worden. De nieuwe wijk is daarom een mix van huur- en koopwoningen, Van de nieuw gebouwde woningen is veertig procent grondgebonden.


Vier delen

Als één van de laatste onderdelen van de herstructurering wordt het nieuwe winkelcentrum gerealiseerd: twee blokken met woningen die met elkaar verbonden zijn door een grote winkelruimte voor twee supermarkten (Jumbo en Lidl) en daarboven woningen plus twee kleinere blokken die ruimte bieden aan kleinere winkels. Op deze winkels komen ook woningen. Een aantal winkeliers uit het huidige winkelcentrum dat gesloopt zal worden, heeft al interesse getoond om naar de nieuwbouw te verhuizen. Het supermarktgedeelte met de twee woonblokken en het eerste kleinere zelfstandige blok zijn al te zien, het tweede volgt in een later stadium – afhankelijk van de verhuur en de omzet van de eerste winkels.


Baksteenarchitectuur

In de nieuwbouw is gekozen voor een stijl die verwijst naar de oude wijk, met een voor die tijd kenmerkende baksteenarchitectuur. Bij het winkelcentrum is dit bereikt door veel baksteen te gebruiken, in rood- en bruintinten die gevarieerd zijn aangebracht. De proefmuurtjes bij de bouwketen laten zien hoe het eindresultaat wordt, met reliëf, schijnvoegen in de bakstenen en ingemetselde kruizen, waarin duidelijk de signatuur van Heren 5 Architecten te herkennen is, aldus projectmanager Gabriëlle Roelofs. “Hieraan ligt een stedenbouwkundig plan ten grondslag dat is opgesteld in samenspraak met deltaWonen, Multi Netherlands en de gemeente.”


Typisch 2015'
“In deze wijk is gezocht naar samenhang in de architectuur”, legt Sjoerd Quint, adjunct-directeur van opdrachtgever DeltaWonen uit. “De eerste twee flatgebouwen die gerealiseerd zijn in de herstructurering, wijken hier qua bouwstijl iets van af – ze zijn meer antroposofisch. Maar we zijn hier ten slotte ook al tien jaar bezig. Misschien denken we in de toekomst wel dat het winkelcentrum ‘typisch 2015’ is.” In ieder geval voldoet het project aan alle hedendaagse wensen en eisen.


Flexibele plattegrond

Voor Multi, die de 6.000 vierkante meter winkelruimte verhuurt, is met name de vrij in te delen ruimte van belang. “De plattegrond van de winkelruimte is zo flexibel mogelijk”, vertelt asset management director Arjen Seckel. “Wij geven de voorkeur aan kolommen boven betonwanden en dan bij voorkeur zo ver mogelijk uit elkaar. In dit geval is dat gelukt. Dit geeft Multi de mogelijkheid om de indeling van de winkelruimte zo laat mogelijk vast te leggen naar de exacte wens van de huurders. Het biedt bovendien de mogelijkheid om de ruimte in de toekomst anders in te delen.”

De winkelpuien bestaan uit veel glas. Samen met een kunstenaar zoekt Multi naar een passende invulling van deze raampartijen, zodat straks het gebouw niet in het oog springt door schreeuwerige reclame maar door het architectonische concept, zoals het bedoeld is.

Bijzonderheden zijn bijvoorbeeld de groene daktuinen op de winkeldaken, de voordeuren van de woningen aan de voorzijde in plaats van kille galerijen aan de achterzijde, achtertuinen voor de bewoners en een brug tussen de blokken in dezelfde stijl als de betonnen luifel. Overlast door laden en lossen wordt zoveel mogelijk beperkt door het inpandige dockstation voor de supermarkten met plek voor twee vrachtwagens.

Logistiek
“Het is wel een flinke logistieke operatie om bouwactiviteiten en inrichting van de openbare ruimte op elkaar af te stemmen”, vindt Geert Klein Lebbink adjunct-directeur van Trebbe Oost & Noord bv, die het project in een bouwcombinatie samen met bouwbedrijf Salverda realiseert. Net als dat de constructie voor de luifel en de bruggen een uitdaging was. Maar toch zijn zij er in geslaagd het complex vlot te realiseren. “Het is heel snel gebouwd”, vindt Quint.

De woningen worden vanaf eind november opgeleverd, de winkelruimtes worden in november en december casco opgeleverd aan Multi, zodat de huurders de winkels kunnen gaan afbouwen. In februari openen zij voor het publiek, ook van buiten de wijk. In de tussentijd legt de gemeente het openbare terrein rondom het winkelcentrum aan.